Darbo užmokestis – tai atlyginimas už darbą, kurį darbuotojas atlieka pagal darbo sutartį.
Jį sudaro:
1) bazinis (tarifinis) darbo užmokestis (valandinis atlygis arba mėnesinė alga, arba pareiginės algos pastovioji dalis);
2) papildoma darbo užmokesčio dalis, nustatyta šalių susitarimu ar mokama pagal darbo teisės normas ar darbovietėje taikomą darbo apmokėjimo sistemą;
3) priedai už įgytą kvalifikaciją;
4) priemokos už papildomą darbą ar papildomų pareigų ar užduočių vykdymą;
5) premijos už atliktą darbą, nustatytos šalių susitarimu ar mokamos pagal darbo teisės normas ar darbovietėje taikomą darbo apmokėjimo sistemą;
6) premijos, darbdavio iniciatyva skiriamos paskatinti darbuotoją už gerai atliktą darbą, jo ar įmonės, padalinio ar darbuotojų grupės veiklą ar veiklos rezultatus.
Atlyginimas darbuotojui turi būti mokamas ne rečiau kaip du kartus per mėnesį, o darbuotojui to pageidaujant – kartą per mėnesį. Bet kuriuo atveju už darbą per kalendorinį mėnesį negali būti atsiskaityta vėliau kaip per dešimt darbo dienų nuo jo pabaigos, jeigu darbo teisės normos ar darbo sutartis nenustato kitaip.
Ką daryti jei darbo užmokestis vėluoja? Pirmiausiai, kalbėtis. Nors tokiu atveju pokalbį inicijuoti turėtų darbdavys, bet jei jau jo nesulaukėte, iniciatyvos imkitės Jūs. Susirūpinimo išreiškimas ir teiravimasis apie numatomą atlyginimo gavimo laiką gali padėti išsklaidyti abejones. Tačiau pokalbio metu svarbu išlikti pagarbiu ir profesionaliu. Gal darbdavys išgyvena sudėtingą etapą ir neketina nemokėti darbuotojams atlyginimų, tik laikinai susiduria su sunkumais.
Jei vis gi pokalbis sąmoningai neįvyko ar problema neišsisprendė pasikalbėjus su organizacijos atstovais, galima užklausą siųsti elektroniniu paštu. Tai bus oficialus prašymas išmokėti atlyginimą, jei iškiltų būtinybė kelti teisinį ginčą.
Pokalbį su teisininke Edita Nakute rasite nuorodoje: https://www.youtube.com/watch?v=2mIzcS869zM